Badanie HOLTER EKG polega na ciągłym monitorowaniu rytmu i częstości pracy serca oraz zmian niedokrwiennych w zapisie EKG przez całą dobę.

Badaniem EKG metodą Holtera można wykryć napadowe, krótkotrwałe zaburzenia rytmu serca, które mogą być niewykrywalne w pojedynczym badaniu EKG. Ponadto badanie to pozwala lekarzowi znaleźć związek z objawami odczuwanymi przez chorego i pracą jego serca. Pozwala ocenić pracę serca nie tylko w spoczynku, ale i w trakcie wykonywania codziennych czynności. Umożliwia ocenę nierównego, zbyt szybkiego lub wolnego bicia serca, pojawiającego się o różnych porach dnia i nocy, a także pomaga w wykrywaniu epizodów bezbólowego  niedokrwienia mięśnia sercowego.  Badanie umożliwia też ocenę pracy rozrusznika serca.

Pacjent ma także możliwość zaznaczenia momentu odczuwania dolegliwości kardiologicznych, poprzez wciśnięcie przycisku umieszczonego na rejestratorze EKG.

MEDYCZNE WSKAZANIA DO WYKONANIA BADANIA:

• zaburzenia rytmu serca (diagnostyka kołatań serca, przyspieszonego bicia serca, nierównej pracy serca zgłaszanej przez Pacjenta);
  • bradykardia - wolna czynność serca, poniżej 60 uderzeń na minutę - wykluczenie bloku serca (zaburzenia przewodzenia impulsów elektrycznych);
  • choroba niedokrwienna serca - zapis EKG w połączeniu z np. bólem w klatce piersiowej są istotną informacją dla lekarza prowadzącego;
  • ocena sprawności stymulatora serca u pacjentów z wszczepionym rozrusznikiem (stymulatorem serca);
  • omdlenia, zasłabnięcia, utraty przytomności - potwierdzenie lub wykluczenie kardiologicznych przyczyn występowania takich objawów.
  • Ocena skuteczności leczenia antyarytmicznego ( badanie wykonujemy po zmianie stosowanych leków aby ocenić skuteczność ich działania.

OPIS BADANIA:

Badanie Holtera EKG nie wymaga szczególnych przygotowań. Przed badaniem nie musimy być na czczo i powinniśmy zażyć leki, które przyjmujemy na co dzień. Pamiętajmy jednak, żeby skóra była czysta i nie posmarowana żadnymi olejkami czy balsamami, gdyż do natłuszczonej skóry trudno jest przykleić elektrody i gorsza jest jakość zapisu ekg. U mężczyzn z obfitym owłosieniem klatki piersiowej wskazane jest zgolenie owłosienia przed badaniem.

W celu wykonania badania pacjent , w uzgodnionym  uprzednio terminie, zgłasza się ze skierowaniem do naszej poradni. Pielęgniarka rejestruje pacjenta w systemie zapisując jego dane osobowe oraz przeprowadzając z nim krótki wywiad medyczny. Dane pacjenta zapisywane są także w rejestratorze, który zostaje następnie skonfigurowany pod kątem danego badania. Następnie pielęgniarka , po usunięciu owłosienia i odpowiednim oczyszczeniu skóry osoby badanej, przykleja na ciele pacjenta elektrody samoprzylepne ( w zależności od rodzaju badania jest to 7 lub 10 elektrod) i podpina do nich rejestrator. Pacjent zostaje przeszkolony z zakresu użytkowania aparatu po czym opuszcza placówkę.

Przez cały czas trwania badania  pacjent jest podłączony do rejestratora. Celem badania jest rejestracja czynności serca podczas normalnego dnia (praca, codzienne czynności domowe, aktywny wypoczynek, sen).

Podczas trwania badania  obowiązuje zakaz kąpieli i pryszniców, nie wolno używać poduszek i koców elektrycznych oraz manipulować w rejestratorze.

Rejestrator, dzięki swoim niewielkim rozmiarom i wadze  oraz przymocowaniu do paska, nie stanowi przeszkody w życiu codziennym.

Po wyznaczonym okresie badania  Pacjent wraca do poradni, gdzie pielęgniarka zdejmuje rejestrator i odkleja elektrody z ciała pacjenta.       Wynik badania pacjent otrzymuje podczas kontrolnej wizyty u  lekarza prowadzącego ( jeżeli jest pod opieka naszej poradni) lub odbiera w  uzgodnionym terminie  u pielęgniarki .

Holter EKG

t: 605 125 878

e: poradnia@kardiologolecko.pl

OPTIMA Poradnia Kardiologiczna lekarze M.Wasilewska-Piktel i L.Kołakowski  s.p.

ul. 11 Listopada 23 pok 21 ( I piętro)                    19-400 OLECKO

Created with Webwave CMS