Jest  to nieinwazyjne badanie, które przeprowadza się, żeby postawić precyzyjną diagnozę u osoby podejrzewanej o chorobę wieńcową. Jest przydatne, gdy trzeba ustalić przyczyny zaburzeń rytmu serca, bólów w klatce piersiowej i obniżonej tolerancji wysiłku. Pozwala określić rokowania u chorych po zawale serca czy po zabiegach na tętnicach wieńcowych, a także poznać rodzaj wysiłku fizycznego, na jaki chory na serce może sobie pozwolić w codziennym życiu. Ułatwia opracowanie programu rehabilitacji pozawałowej. EKG wysiłkowe wykonuje się także u sportowców, pilotów i osób, których praca wymaga dużego wysiłku lub nieprzeciętnej kondycji fizycznej.

Badanie zawsze jest  wykonywane pod nadzorem lekarza, który ma do dyspozycji sprzęt i leki do reanimacji. Powód jest prosty – pod wpływem wysiłku fizycznego może się ujawnić nierozpoznana dotychczas choroba serca.

Przed badaniem należy poinformować lekarza o przyjmowanych lekach i przebytych chorobach serca. U mężczyzn z obfitym owłosieniem klatki piersiowej wskazane jest zgolenie owłosienia na klatce  piersiowej aby  zapewnić  prawidłowe przyleganie elektrod.

Bezpośrednio przed próbą wysiłkową badany nie powinien palić papierosów, spożywać posiłku, pić mocnej kawy czy herbaty. Dotychczas przyjmowane leki należy przyjąć lub odstawić zgodnie z zaleceniami lekarza kierującego na badanie.

Na badanie należy przyjść kilkanaście minut wcześniej, by mieć czas na wypoczynek. Trzeba zabrać ze sobą wygodne ubranie i sportowe buty.

Badanie wykonujemy na bieżni. Po odtłuszczeniu skóry pacjenta, przyczepia się elektrody do klatki piersiowej, a następnie łączy się je z urządzeniem rejestrującym zapis EKG. Na ramieniu badanego zakładany jest mankiet do pomiaru ciśnienia

Badanie składa się z trzech etapów i trwa zwykle kilka do kilkunstu minut

Pierwszy etap  to wykonanie zwykłego EKG, które będzie stanowiło punkt odniesienia do wyników uzyskanych podczas próby wysiłkowej. Następnie na podstawie wywiadu z pacjentem ustala się, z jaką maksymalną częstotliwością może pracować jego serce.
         Drugi etap to zasadnicze badanie wysiłkowe. Pacjent zaczyna maszerować po ruchomej bieżni. Stopniowo (mniej więcej co 3 minuty) następuje zwiększanie  obciążenia poprzez wzrost nachylenia bieżni ( badany idzie pod coraz bardziej stromą górkę) i prędkości  marszu ( bieżnia przesuwa się szybciej) .

Obciążenie zwiększa się do momentu, gdy rytm serca osiągnie ustaloną wcześniej przewidywaną dla danej osoby maksymalną częstotliwość. W czasie badania co 2-3 minuty  mierzone jest ciśnienie krwi. Jeśli jego wartość zwiększy się nadmiernie lub nieoczekiwanie spadnie, lekarz przerywa próbę. Podobnie, gdy pojawi się niebezpieczne dla zdrowia niedokrwienie mięśnia sercowego, chory skarży się na ból, odczuwa duszność czy blednie.
          Trzeci etap to rejestrowanie pracy serca, które się uspokaja. Lekarz obserwuje pacjenta do chwili, gdy tętno, ciśnienie i zapis krzywej EKG powrócą do wartości wyjściowych, czyli zapisanych przed wysiłkiem.

Analiza danych pozwala rozpoznać nieprawidłowości pracy serca, dobrać leki lub podjąć decyzje o bardziej inwazyjnym leczeniu.

Wynik badania jest przekazywany choremu w postaci drukowanego raportu z dołączoną

interpretacją i podpisem lekarza wykonującego badanie.

Próba wysiłkowa EKG

t: 605 125 878

e: poradnia@kardiologolecko.pl

OPTIMA Poradnia Kardiologiczna lekarze M.Wasilewska-Piktel i L.Kołakowski  s.p.

ul. 11 Listopada 23 pok 21 ( I piętro)                    19-400 OLECKO

Created with Webwave CMS